טיפים חשובים להתנהלות מול הבנקים

מאת: רואה חשבון אורן שומינוב

טיפים חשובים להתנהלות מול הבנקים - שומינוב - לוי משרד רואי חשבון

1. ערכו תחרות מול הבנקים. בנקים הם ספקים של כסף ואינם שונים משאר הספקים שלכם. אם תשוו תנאים בין הבנקים תוכלו לצמצם ולחסוך בעלויות בשווי של אלפי ₪ בשנה.

2. ניהול מסודר ומאורגן של הכספים והדוחות: בראש ובראשונה עליכם לשדר לבנק שיש לכם התנהלות כספית יסודית ומסודרת בעסק. הבנק זקוק להזרמת נתונים מסודרים, כדי שיוכל לתת לכם שירות טוב. בעזרת דוחות פיננסים שונים (המופקים ע"י רואה החשבון של העסק) הבנק בודק ומנתח את הפרופיל הפיננסי של העסק, יציבותו ו"בריאותו". בין הדוחות החשובים נמצאים דוחות רווח והפסד, מאזני בוחן לתקופה הנוכחית ומאזנים של שנים קודמות, דוחות הכנסות והוצאות חודשיים, דוחות מע"מ, ביטוח לאומי, חוזי התקשרות, תוכניות עתידיות לפיתוח וצמיחה, תוכנית עסקית וכד'. 

2. ניהול נבון של החשבון: כל בנק אוהב לראות התנהלות נבונה של החשבונות העסקיים. התנהלות נכונה תיצור שקט ובטחון בעסק שלנו בעיני הבנק, וכפועל יוצא מכך נזכה ליחס טוב והענות לצרכינו. ניהול נבון של החשבון העסקי כולל מספר אלמנטים:  א. שמירה על עמידה במסגרות האשראי שמעמיד לנו הבנק ובמידה וצפויה פריצת מסגרת אשראי מכל סיבה שהיא, יש לתאם זאת עם הבנק מראש.  ב. ריכוז הפעילות בחשבון אחד – הבנק מעוניין לראות פעילות אמיתית ושוטפת. לכן, לא מומלץ לנהל מספר חשבונות לעסק (בעיקר לעסק קטן), אלא לרכז את כל הפעילות בחשבון אחד. יש לציין, כי קיימים גם יתרונות לניהול של חשבונות במספר בנקים (בייחוד כשיש צורך בהגדלת באובליגו של העסק) בייחוד בעסקים בינוניים ומעלה וכן בעסקים צורכי אשראי.  ג. בטחונות – יש לספק לבנק בטחון, כדי שיוכל לאפשר לנו אשראים מסוגים שונים. לכל בנק השיקולים שלו, אך ברוב המקרים השיקולים נובעים בעיקר מהצפי ליכולת ההחזר שלנו לכיסוי האשראים השונים. 

3. אמינות ושקיפות: כדי שהבנק שלך יאמין לך, ויבטח בעסק שלך, יש לשמור על רמת אמינות ושקיפות גבוהה. יש לעדכן את הבנק על מצבו של העסק, שינויים עתידיים צפויים, התקשרויות חדשות, השקעות בעסק ורכישות של נכסים, גיוסי הון והנפקות, תחזיות שוק, קשיים בנזילות העסק ועוד. החשוב ביותר הוא לא להפתיע את הבנק. פעילות לא צפויה בחשבון או הסתרה של מידע חשוב על העסק עלולות לערער את יחסו של הבנק לעסק שלך. בכל מקרה, בעידן הנוכחי לכל בנק יש את היכולת להגיע למידע האמיתי על העסק שלך, אז אין טעם להסתיר כל מידע. 

4. שמירת קשר רציף: מעת לעת מומלץ לקיים פגישה עם מנהל הסניף בו מתנהל חשבון העסק. בפגישה כדאי שיהיה נוכח רואה החשבון של העסק. במהלך הפגישה יש לבדוק את התאמת מסגרות האשראי לביטחונות, בהתאמה למצבו של העסק בתקופה הנוכחית ולקראת התקופה הקרובה. 

5. התחייבת – עמוד בהתחייבות! כדי שהבנק יאמין בעסק שלך, עליו להאמין לך. על כן, חשוב לעמוד בהתחייבויות ובסיכומים מול הבנק. כך תשמור על אמינותך, והעסק שלך ייהנה מיחס טוב.  יש לציין, כי יתכן ולא תוכל לעמוד בצפי שנתת לבנק מסיבות כאלה ואחרות, אך אם תעדכן את הבנק מבעוד מועד, העניין לא יראה כחוסר אמינות או חוסר עמידה בהתחייבות, אלא להיפך.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן